
Chomikować, wydawać, czy oszczędzać? Pytanie z rodzaju tych z jakimi każdemu z nas przyszło się na pewno zmierzyć. Dzisiejsze zajęcia wprowadzały nas w tajniki operacji bankowych, oszczędzania i wydawania pieniędzy. Zajęcia przygotowała i prowadziła pani Barbara Dubiecka-Kruk, współautorka jednego z programów do nauki matematyki w szkole podstawowej. Wprowadzeniem do tematu było rozegranie partii gry ogrodnik. Podzieleni na małe zespoły – zbieraliśmy plony w postaci : marchewek, pomidorów, czosnku, papryki i najwyżej cenionej dyni. Można było dokonywać barteru czyli wymiany dóbr w obrębie posiadanych warzywnych „środków”. Czasami były to nasze bardzo przemyślane zabiegi, ale też czasami wystarczyło mieć po prostu szczęście. Na zakończenie zajęć prowadząca opowiedziała historię o trzech słoikach. Nadmieniła, że w domowych budżetach naszych rodziców tych słoików ( czyli celów gromadzenia pieniędzy) jest zazwyczaj więcej. Pieniądze zgromadzone w każdym ze słoików miały służyć do innych celów. Pierwszy cel – to bieżące wydatki i potrzeby. Drugi – to środki zgromadzone na planowane wydatki w przyszłości. A trzeci słoik przedstawiał środki, którymi możemy podzielić się z innymi ludźmi lub organizacjami (np. kupując karmę do schroniska dla zwierząt). Jako pracę domową otrzymaliśmy rysunki przedstawiające trzy słoiki. Każdy z nas ma opisać/podpisać cel na który gromadzone są w nim środki.
Po takiej lekcji ekonomii z pewnością zanim niepotrzebnie wydamy posiadaną przysłowiową złotówkę najpierw dobrze pomyślimy, czy nie warto ulokować jej w jednym ze słoików. (M. M.)