Zajęcia z projektu „Naukowa Ekspedycja w Gminie Bochnia”
Zajęcia w ramach projektu
„Naukowa Ekspedycja w Gminie Bochnia”
rok szkolny 2017/2018
Grupa I „Małe laboratorium wiedzy” – zajęcia wyrównawcze informatyczne
Podczas zajęć projektowych uczestnicy zapoznali się z budową oraz podstawowymi funkcjami komputera, wykonywali różne zadania i ćwiczenia z wykorzystaniem tablicy interaktywnej, poznali podstawowe możliwości programów graficznych Paint oraz Paint 3D a także edytora tekstu. Uruchamiali i zamykali aplikacje typowe dla środowiska Windows. Wykonywali także niektóre operacje na plikach i folderach, ze szczególnym uwzględnieniem edytora tekstu (tworzyli pliki tekstowe, formatowali ich zawartość, wstawiali bądź zmieniali elementy graficzne). Zostały również przeprowadzone zajęcia pozwalające na najprostsze kodowanie z wykorzystaniem programu Scratch.
Wszyscy uczniowie pracowali z dużym zaangażowaniem, niekiedy nawet swoją dociekliwością narzucając tematykę niektórych zajęć, co pozwalało na bieżąco rozwiązywać napotkane problemy. (D. K. – B.)
Grupa I „Małe laboratorium wiedzy” – zajęcia rozwijające matematyczno-przyrodnicze
Dzieci biorące udział w zajęciach rozwijających miały możliwość poszerzać swoją wiedzę i zainteresowania poprzez przeprowadzanie różnych doświadczeń i eksperymentów, obserwowanie otaczającego świata przyrody podczas wycieczek do Puszczy Niepołomickiej, na pobliskie łąki, podwórko szkolne, wykonywanie różnych ćwiczeń i zadań z wykorzystaniem TIK (tablica interaktywna, ćwiczenia i filmy multimedialne itp.) Dokonywały prostych pomiarów, ważyły, mierzyły porównywały i analizowały swoje wyniki. Wykorzystywały często do obserwacji różne pomoce, zdecydowanie jednak preferowały lupy oraz lornetki. W tym roku dzieci poznały też trzy stany skupienia materii: gazu, cieczy oraz ciała stałego. Wiele zajęć zostało poświęconych zagadnieniom związanym z wodą i jej właściwościami. Uczniowie przekonali się, że zwykła woda, z którą mają do czynienia codziennie jest rzeczywiście niezwykłą substancją.
Zajęcia te cieszyły się dużym zainteresowaniem, gdyż dzieci chętnie podejmują działania mające na celu wyjaśnienie danego problemu poprzez praktyczne działanie. (D. K. – B.)
Grupa I „Małe laboratorium wiedzy” – zajęcia wyrównawcze matematyczno-przyrodnicze
W bieżącym roku szkolnym dzieci biorące udział w zajęciach projektowych starały się szukać odpowiedzi na różne pytania wykonując doświadczenia, obserwując, docierając do rozmaitych informacji w książkach, encyklopediach i internecie. Oto kilka pytań – problemów, które udało się rozwiązać i znaleźć na nie odpowiedzi: po co drzewa mają korę? co to jest dźwięk? czy woda może wędrować do góry? czy plasteliną można malować? co to znaczy, że ciecze mają różną gęstość? czy można malować na mleku? czy można ważyć płyny na wadze szalkowe? dlaczego statki nie toną? Podczas tych zajęć udało się również pod kierunkiem nauczyciela prowadzącego skonstruować niektóre modele mostów, katapultę oraz najprostszy telefon. Dzieci poprzez różne działania poszerzały swoją wiedzę i doskonaliły umiejętności. (D. K. – B.)
Wycieczka rowerowa do puszczy
Uczniowie klasy trzeciej uczestniczący w zajęciach przyrodniczo -matematycznych, aby podsumować pracę, wybrali się na wycieczkę rowerową do lasu. Poznawali przyrodę patrząc, słuchając i dotykając, różne okazy przyrodnicze (liście, mrowisko, korę drzew, rośliny i owady – (wykorzystując do tego lornetki). Uczniowie wykazywali się znajomością na temat ochrony przyrody, oraz wiedzą matematyczną zdobytą na zajęciach projektowych. Przypomnieli warstwową budowę lasu, określali wiek drzew, mierzyli odległości itp. a także każdy starał się usłyszeć i zapamiętać jak najwięcej leśnych odgłosów. Była to dobra okazja do rozbudzenia zainteresowań otaczającą przyrodą, wzbogacenia wiedzy. Pogoda i humor nam dopisały. Zmęczeni, ale uśmiechnięci wróciliśmy do szkoły. Wesołe miny na zdjęciach świadczą o udanej wycieczce. Z pewnością ją powtórzymy. (I. W.)
Dzielimy się doświadczeniem z najmłodszymi
Uczniowie klasy trzeciej zaprosili swoich młodszych kolegów z przedszkola i zaprezentowali doświadczenia chemiczne i fizyczne, które udało się im wykonać na zajęciach w ramach projektu Naukowa ekspedycja w Gminie Bochnia. Każdy z pięciolatków mógł uczestniczyć w wykonywaniu doświadczenia. Z niezwykłą precyzją uczniowie klasy trzeciej wyjaśniali młodszym kolegom tajniki fizyki i chemii wykorzystując do tego produkty znajdujące się w każdej kuchni. (I. W.)
Tablica interaktywna
Zajęcia matematyczno – przyrodnicze grupa II
Ćwiczenia przy tablicy interaktywnej sprawiają uczniom wiele radości. Gdy grupa nie ma zajęć w sali z tablicą interaktywną, rozwiązywanie zadań z użyciem projektora multimedialnego i laptopów jest ciekawsze niż tradycyjne „kserówki”. (D. S.)
Wycieczka do ZOO w Krakowie
Wycieczka do ZOO w Krakowie dla klas IV – VI SP w ramach projektu ,,Naukowa ekspedycja w Gminie Bochnia’’ odbyła się w dniu 12. 04. 2018. Uczniowie mieli możliwość zaobserwowania wielu gatunków zwierząt. Z zainteresowaniem przyglądali się między innymi takim zwierzętom jak: żyrafa Rothschilda, koń Przewalskiego, hipopotam karłowaty, panda mała, pantera śnieżna, tygrys amurski, wilk grzywiasty, antylopa addaks, szympans, lemury wari i katta, słoń indyjski, kondor wielki, pingwin Humboldta. (A. K.)
Wycieczka do Muzeum Farmacji w Krakowie – 4 i 5 kwietnia 2018r.
W ramach projektu Naukowa Ekspedycja w Gminie Bochnia uczniowie naszej szkoły z klas IV – VII oraz II – giej i III- ciej gimnazjum zwiedzali wnętrza i podziwiali eksponaty zgromadzone w krakowskim Muzeum Farmacji. Zostały tu odtworzone wnętrza, a przede wszystkim atmosfera XVIII-wiecznej apteki. Tworzą ją meble z dawnych aptek klasztornych oraz zawieszone na ścianach i pod sufitem takie osobliwości, jak: pancerz żółwia, zasuszony krokodyl, wąż oraz miecz ryby piły. Na pięciu kondygnacjach — od piwnic po strych — mieliśmy okazję poznać tajniki pracy aptekarza. Odtworzono tu między innymi laboratorium apteczne, w którym można prześledzić sposób działania aparatury destylacyjnej, zgłębić metody sporządzania mikstur leczniczych, a także techniki przechowywania substancji służących do ich wytwarzania. W Muzeum można ponadto odkryć tajemnice — medykamentów przez wieki używanych jako antidota na wszelkie trucizny. Znajduje się tu także prototyp pierwszej na świecie lampy naftowej, skonstruowanej przez farmaceutę i twórcę polskiego przemysłu naftowego — Ignacego Łukasiewicza.
Była to bardzo ciekawa i nietypowa lekcji historii. (A. K.)
Muzeum Przyrodnicze w Krakowie
Wycieczka do Muzeum Przyrodniczego w Krakowie dla klas VII,II G i III G była bardzo ciekawa. Uczniowie zapoznali się z elementami przyrody ożywionej jak i nieożywionej, oglądali wystawy„Fascynujący Świat Pająków i Skorpionów”,,Świat gadów” ,,Woda – podstawa Życia na Ziemi” ,,Las tropikalny” ,,Zwierzęta egzotyczne” ,,Mięczaki Świata” ,,Świat łowców mamutów. Paleolit – przyroda i sztuka” ,,Rozmowa z kamieniem”. (A. K.)
Warsztaty naukowe w Kampusie Wielickim – fascynujący świat nauki
Młodzi Naukowcy z klas I – III 27 marca 2018 r. byli w jednym z najnowocześniejszych obiektów w Małopolsce w Kampusie Wielickim w Kuźni Wiedzy na warsztatach „Bohater o złej sławie- suchy lód”. Wyjazd odbył się w ramach projektu „Naukowa Ekspedycja w Gminie Bochnia”. Podczas warsztatów i pokazu interaktywnego odkrywali tajemnice otaczającego świata. Dowiedzieli się, co to jest suchy lód, jaką ma temperaturę, dlaczego jest suchy, czy przechodzi w stan ciekły, czy robi plamy, co można z nim zrobić, dowiedzieli się także, że proces zamiany ciała stałego w fazę lotną to sublimacja. Na zajęciach pod okiem pani instruktorki przeprowadzali eksperymenty, doświadczenia z chemii. Zajęcia wprowadziły dzieci w fascynujący świat nauki, dały im możliwość poszerzenia zdobytych w szkole wiadomości. (D. S.)
Fascynujący świat pająków i skorpionów
22 marca uczniowie z klas I – III biorący udział w zajęciach w ramach projektu „Naukowa Ekspedycja w Gminie Bochnia” byli na wycieczce w Krakowie, gdzie zwiedzali Muzeum Przyrodnicze. Oglądali bogate zbiory żywych zwierząt żyjących w różnych środowiskach i różnych miejscach na Ziemi, podziwiali rekonstrukcję nosorożca włochatego oraz jego szkieletu, czaszki mamutów, które przed tysiącami lat żyły na terenach Małopolski, minerały, skały oraz kamienie szlachetne. Dużym zainteresowaniem cieszyła się ekspozycja z żywymi małpkami, gekonami, legwanami i wężami, a także najnowsza ekspozycja, która wywołała wiele emocji u dzieci – „Fascynujący świat pająków i skorpionów”. Podczas warsztatów edukacyjnych dzieci przekonały się, że pająki to bardzo pożyteczna dla środowiska grupa zwierząt. (D. S.)
Wycieczka do Kopalni Soli w Wieliczce
W dniu 15 marca klasy :VII, II G i III G wybrały się na kolejną ekspedycję w ramach projektu „Naukowa Ekspedycja w Gminie Bochnia’’. Celem wycieczki były warsztaty chemiczne dotyczące suchego lodu w Kampusie Wielickim i Trasa Górnicza w Kopalni Soli w Wieliczce. (A. K.)
Sałatki
W ramach projektu „ Naukowa Ekspedycja w Gminie Bochnia ‘’ na zajęciach „Przyrodnicze laboratorium wiedzy”, uczniowie zdobywali wiedzę na temat zdrowego odżywiania. Przygotowywali samodzielnie sałatki owocowe i warzywne oraz zdrowe pasty kanapkowe. Kolorowe sałatki, które łatwo i szybko można zrobić samemu są doskonałym zamiennikiem słodyczy i „ śmieciowego jedzenia’’. (A. K.)
Komórki – roślinna i zwierzęca
Podczas zajęć „Przyrodnicze laboratorium wiedzy” uczniowie klas IV- VI wykonują wiele ciekawych zadań i doświadczeń. Pracowali z mikroskopem obserwując samodzielnie wykonane preparaty z skórki cebuli, wykrywali skrobię w różnych produktach spożywczych oraz tworzyli z masy solnej komórki : roślinną, zwierzęcą, bakterii i grzyba. (A. K.)
Warsztaty na Uniwersytecie Pedagogicznym
Od poniedziałku 12 lutego rozpoczęliśmy ferie zimowe i nastał czas na odpoczynek i regenerację sił witalnych i umysłowych, tak aby ich wystarczyło do wakacji letnich. Ale przecież nie da się mózgu wysłać na ferie, bo ta struktura ma to do siebie, że wciąż musi pracować. Bodźce odbierane przez nasze zmysły i dostarczane do kory mózgowej stymulują mózg do działania. Tak się złożyło, że niejako na podsumowanie działalności I semestru zajęć matematyczno-przyrodniczych z uczniami udaliśmy się na warsztaty organizowane przez Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie. W powietrzu czuć było wszechobecny zapach nauki. Luty, to czas sesji egzaminacyjnej dla studentów. Długie wypełnione gwarem korytarze, olbrzymie sale wykładowe i aula z grupą zaproszonych uczniów (obecnych ok. 160 uczniów). Przygotowane zajęcia jak zwykle zachwycały pomysłami, tempem pracy i rozbudzały naszą ciekawość. No i jeszcze na koniec zajęć prawdziwa perełka – najprawdziwszy wykład z prawdziwym wykładowcą panem dr Zbigniewem Powązka, który w bardzo zrozumiałym języku mówił bardzo ciekawie o matematyce. Temat wykładu – Czy tak? Czy nie? I dlaczego?. Aż się chciało słuchać. Szkoda, że tak rzadko mamy możliwość uczestniczenia w takiej uczcie dla ducha. Chciałoby się powiedzieć do zobaczenia za rok. (M. M.)
Eksperyment – „Chodź za mną”
Uczniowie z klasy drugiej na zajęciach przyrodniczych w lutym badali siły przyciągania, naelektryzowanie przedmiotów i człowieka. W czasie doświadczenia z papierkami, puszką i balonami dowiedzieli się, że każdy przedmiot składa się z atomów a w czasie zabawy dydaktycznej poznali także budowę atomu. (D. S.)
ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE W KLASIE III W RAMACH PROJEKTU
„EKSPEDYCJA NAUKOWA W GMINIE BOCHNIA”
Podczas zajęć uczniowie klasy III mają możliwość rozwijania zainteresowań i zdolności matematycznych i przyrodniczych poprzez zastosowanie praktycznych działań, logicznego myślenia, szybkiego przyswajania wiedzy, umiejętności rozwiązywania problemów, prowadzą obserwacje przyrodnicze, doświadczenia i eksperymenty, rozwijają umiejętność pracy w zespole. A to niektóre z nich: Ciecz nieniutonowska, mocna herbatka i dwutlenek węgla, wulkan, żarzące się obrazki, sztuczny śnieg, lampa lava. Szukanie odpowiedzi napytanie czy śnieg jest czysty?, oraz wykonanie telefonu do przyjaciela własnoręcznie zrobionym „aparatem”. Ale także mogą sprawdzić swoje umiejętności w matematycznych potyczkach wykorzystując tablicę interaktywną. (I. W.)
Co potrzebne jest do spalania? Tlen – składnik powietrza
Uczniowie z klasy drugiej na zajęciach przyrodniczych przeprowadzali doświadczenie, które miało im pokazać, czego potrzebuje ogień, aby się palił. Sprawdzili, jak zachowa się płomień bez dostępu powietrza, znaleźli odpowiedź na pytanie Dlaczego woda znikła z talerzyka i została wessana do szklanki? (D. S.)
Ciśnienie powietrza
Uczniowie z klasy drugiej na zajęciach przyrodniczych wykonywali doświadczenie związane z ciśnieniem powietrza. Podczas eksperymentu „Szklanka z widokówką” przekonali się, że powietrze dociska nas oraz wszystkie inne przedmioty na Ziemi z każdej strony wywierając na wszystko ciśnienie. (D. S.)
Podsumowanie zajęć matematycznych prowadzonych w ramach projektu
Naukowa Ekspedycja w Gminie Bochnia
Wśród proponowanych uczniom zajęć były zajęcia rozwijające dla uczniów klas IV – VI oraz zajęcia rozwijające dla uczniów kl. VII oraz Gimnazjum, w których dominującą metodą pracy jest metoda problemowa. W trakcie spotkań zarówno w grupie młodszych uczniów jak i w starszej grupie uczniowie rozwiązywali jakiś problem postawiony w formie zadania lub pytania i podczas zajęć starali się pracować, eksperymentować, doświadczać, próbować odpowiadać na postawione przez prowadzącego pytania. Uczniowie zajmowali się m. in: fraktalami, bryłami archimedesowymi, euklidesowymi i platońskimi, liczbami całkowitymi, prostokątnym układem współrzędnych, punktami kratowymi, budową przekładni, konstrukcjami geometrycznymi, samodzielnym przygotowaniem układanek typu magiczne kwadraty. Zagadnienia nad którymi pracowali wykraczały poza podstawę programową dla tego etapu edukacyjnego. Dużą pomocą okazała się możliwość korzystania z Internetu, gdzie można nie tylko wyszukać informacje na temat interesującego nas zagadnienia, ale również, rozwiązać test on-line, czy też znaleźć interesujące zadania. Wielką frajdą dla uczniów okazały się zajęcia, podczas których rozgrywali turniej gier planszowych. Inny charakter miały zajęcia wyrównawcze z matematyki dla klas IV – VI oraz zajęcia wyrównawcze z matematyki dla uczniów kl. VII i Gimnazjum. Specyfika tych zajęć wynikała z roli jaką jest wyrównanie pojawiających się „trudności” w rozumieniu niektórych pojęć matematycznych z zakresu podstawy programowej. W zajęciach uczestniczyli uczniowie z różnych poziomów nauczania, więc dobór treści czasami sprawiał nam kłopot. Wtedy z pomocą przychodziły programy zarówno edukacyjne jak i sprawdzające poziom opanowania wiedzy i umiejętności, jakie oferuje Internet. Podczas naszych zajęć korzystaliśmy z możliwości wykonywania testów on-line, jak również oglądaliśmy filmy edukacyjne np. film- Mierzenie czasu z serii „Wielcy Odkrywcy. Ponieważ podstawą dalszej edukacji matematycznej jest sprawność rachunkowa , dużą część zajęć przeznaczaliśmy na kształcenie sprawności rachunkowych. Zdarzały się też spotkania, podczas których uczniowie korzystając z planszowych gier dydaktycznych przez zabawę poszerzali swoją wiedzę. A przed nami jeszcze tyyyyyyyyyyyyyyyyle do odkrycia! (M. M.)
Powietrze wokół nas
Uczniowie z klasy drugiej na zajęciach przyrodniczych w ramach projektu „Naukowa Ekspedycja…”mieli cykl zajęć związanych z powietrzem. Wykonując doświadczenia i eksperymenty szukali odpowiedzi na pytania: Z czego składa się powietrze? Gdzie jest powietrze? Czy powietrze może podnieść wodę i dlaczego tak się dzieje? Czy powietrze wywiera nacisk na każdą powierzchnię z którą ma kontakt? Wykonując doświadczenie z ważeniem powietrza, przekonali się, że powietrze ma także swój ciężar. Na wszystkie pytania dzieci znalazły odpowiedzi, przekonały się, że powietrze jest wszędzie, zajmuje każdą, nawet najmniejszą wolną przestrzeń. Wszystkie zajęcia budziły duże zainteresowanie. (D. S.)
Woda wokół nas – cykl zajęć z przyrody
Uczniowie z klasy drugiej na zajęciach przyrodniczych poznawali właściwości wody. Wykonywali doświadczenia, eksperymentowali, poznali napięcie powierzchniowe wody, od czego zależy utrzymywanie się ciał na powierzchni wody, badali gęstość wody, roztworu wody z cukrem, solą. Szukali odpowiedzi na pytania: czy i dlaczego ciepło wywołuje ruch wody, co dzieje się z ogrzaną wodą, jak ogrzewa się woda w garnku, dlaczego krople są kuliste? (D. S.)
Podróże w czasie i przestrzeni
Wycieczka uczestników zajęć realizowanych w ramach projektu „NAUKOWA EKSPEDYCJA W GMINIE BOCHNIA” do Młodzieżowego Obserwatorium Astronomicznego w Niepołomicach
1 grudnia uczestniczyliśmy w bardzo ciekawych zajęciach zorganizowanych w niepołomickim MOA. Zajęcia składały się z dwóch części. W pierwszej z nich prelegent z niesamowitą pasją opowiadał o otaczającym nas świecie czyli kosmosie. Treści jego wykładu odpowiadały na trzy pytania – Gdzie byliśmy? Gdzie jesteśmy? Gdzie będziemy? Swoimi opowieściami o wszechświecie uzupełnionymi pokazem slajdów i krótkich sekwencji filmowych, ten młody człowiek uświadomił nam nasze ograniczenia, nie tylko techniczne, które na tą chwilę nie pozwalają nam na podbój kosmosu w stylu zaczerpniętym z powieści science fiction. W drugiej części spotkania przeszliśmy do Planetarium. Siedząc wygodnie w głębokich fotelach z głowami uniesionymi wysoko mieliśmy wrażenie, że znajdujemy się pod gwiaździstym niebem, a nad nami wirują gwiazdy tworzące skupiska zwane konstelacjami. Wraz z upływem czasu gwiazdy zmieniały swe położenie, tak jak to się dzieje w okresie od zmierzchu do świtu. Całość projekcji osadzona była w realiach historycznych. Bo oto Król Kazimierz Wielki wraz ze swoją drużyną wybrał się na polowanie do lasów nieopodal królewskiego Krakowa. Zastała ich tam noc i patrząc w gwiazdy szukali drogi powrotnej. Z górą 48 lat temu człowiek wylądował na Księżycu. „To mały krok człowieka, ale wielki skok ludzkości” – te słowa wypowiedział Neil Armstrong – dowódca misji Apollo 11. (M. M.)
Podróż po Wszechświecie
Młodzieżowe Obserwatorium Astronomiczne w Niepołomicach
30 listopada uczniowie z klas I – III w ramach projektu współfinansowanego ze środków unijnych „Naukowa Ekspedycja w Gminie Bochnia” byli na wycieczce w Młodzieżowym Obserwatorium Astronomicznym w Niepołomicach. W czasie spotkania uczniowie poznali wiele szczegółów dotyczących mechanizmu następstwa dnia i nocy oraz zmian pór roku, budowy Układu Słonecznego, miejsca Układu Słonecznego w Galaktyce, Miejsce Ziemi we Wszechświecie. W trakcie spotkania uczniowie wysłuchali prelekcji, oglądali prezentacje składające się ze zdjęć, filmów, animacji obrazujących piękno Wszechświata. Duże wrażenie wywarł na dzieciach seans w Planetarium z odtworzonym wyglądem nieba z ponad czterema tysiącami gwiazd widocznych „gołym okiem”. Pod sztucznym niebem można było zobaczyć zjawiska zachodzące na nocnym niebie, charakterystyczne gwiazdozbiory nieba, mgławice, zorze. Pierwsze obfite opady śniegu nie przeszkodziły najmłodszym uczniom odbyć wspaniałego spaceru po Wszechświecie. (D. S.)
Wycieczka do Ogrodu Botanicznego w Krakowie klasy IV – VI w ramach projektu ,,Naukowa Ekspedycja w Gminie Bochnia’’
Pierwszą naukową ekspedycją uczniów klas III, IV, V i VI SP była wyprawa do Ogrodu Botanicznego w Krakowie. Za oknami jesień, a my z podziwem przyglądaliśmy się roślinom o różnobarwnych liściach i owocach, które o tej porze roku są pokarmem dla ptaków. Poznaliśmy dwa gatunki drzew iglastych , które zrzucają igły na zimę i nie były to modrzewie. W szklarniach obserwowaliśmy rośliny z różnych stref klimatycznych np. paprocie,storczyki, kaktusy, pnącza wanilii, palmy itp. (A. K.)
Ogród Botaniczny Klasy VII, I, II G
13 listopada 2017 r. grupa uczniów klas VII i gimnazjum biorąc udział w projekcie „Naukowa Ekspedycja w Gminie Bochnia”, udała się na wycieczkę edukacyjną do Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Celem wyjazdu było zapoznanie się z bogatą kolekcją roślin zgromadzonych w obrębie najstarszego tego typu obiektu w Polsce. Uczniowie mieli okazje zobaczyć kompleks szklarni z bogatą kolekcją roślin tropikalnych i subtropikalnych (w tym storczyków), a także najstarsze drzewo ogrodu – „Dąb Jagielloński”, który liczy sobie ponad 500 lat. Mimo iż pora roku i pogoda nie była zbyt sprzyjająca na tego typu wyprawy, uczniowie byli bardzo zadowolenie z pobytu w ogrodzie. Wiadomości które tam zdobyli na pewno wykorzystają na lekcjach biologii i nie tylko. (A. B.)
„Zielona lekcja w lesie”
18 października uczniowie z klasy 2 biorący udział w projekcie „Naukowa Ekspedycja w gminie Bochnia” w ramach zajęć przyrodniczych byli na „Zielonej lekcji w lesie”. Obserwowali, badali, mierzyli, określali wiek drzew na podstawie obwodu jego pnia a na zakończenie uczestniczyli w „bieganym mini teście”. (D. S.)
Zajęcia projektowe z matematyki – 26. 09. 2017r.
Na początku zajęć na stolikach przed każdym z nas pani położyła na białej kartce liść paproci ogrodowej oraz lupy i zadała pytanie
– co ma wspólnego liść paproci z matematyką?
Do ręki wzięliśmy lupy i zaczęliśmy bacznie przyglądać się jego budowie.
Okazuje się, że :
– liść ma budowę symetryczną oraz, że jest FRAKTALNY. To dziwne słowo oznacza, że ten sam wzór powtarza się w nieskończoność. Fraktal, to po prostu taki uporządkowany chaos.
W trakcie zajęć poznaliśmy rożne znane fraktale: krzywą Kocha, która w kolejnych krokach przypomina płatek śniegu, dywan i piramidę Sierpińskiego, Zbiór Cantora, kostkę i anty kostkę Mengera, zbiór Julii (podobny do spinera).
Samodzielnie rysowaliśmy dywan Sierpińskiego oraz sklejaliśmy piramidy Sierpińskiego.
Kacper z klasy V