AKTYWNA TABLICA
Rządowy program „Aktywna tablica” gwarantuje wsparcie finansowe szkołom, które umożliwia wykorzystanie w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych w celu rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych.
W ramach realizacji programu „Aktywna tablica” odbyły się szkolenia nauczycieli, zainicjowano międzyszkolną sieć współpracy szkół realizujących program, lekcje otwarte, wymianę doświadczeń nauczycieli, m.in. upowszechnianie tzw. „dobrych praktyk”
i opracowanie scenariuszy lekcji z wykorzystaniem TIK.
Planowane działania
1. uczestniczenie przez wskazaną grupę nauczycieli szkoły w konferencjach i szkoleniach
z zakresu stosowania TIK w nauczaniu
uczestniczenie przez przynajmniej jednego nauczyciela szkoły w międzyszkolnych sieciach współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu, w tym:
a) udziale w co najmniej trzech spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli,
b) zorganizowaniu w szkole, w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, co najmniej dwóch lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu,
c) dzieleniu się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, w szczególności opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK, przykładów dobrych praktyk;
2.wyznaczeniu szkolnego e-koordynatora do koordynowania działań w zakresie stosowania TIK w szkole lub SOSW oraz powołaniu nauczycielskich zespołów samokształceniowych, które wspierają dyrektora szkoły i nauczycieli w zorganizowaniu pracy szkoły
z wykorzystaniem TIK;
3.wykorzystywaniu TIK na zajęciach edukacyjnych prowadzonych w każdym oddziale szkoły biorącej udział w Programie, w wymiarze co najmniej 5 godzin zajęć edukacyjnych średnio w każdym tygodniu nauki w każdym roku szkolnym realizacji Programu począwszy od dnia zainstalowania i uruchomienia pomocy dydaktycznych;
4.przedstawieniu organowi prowadzącemu szkołę sprawozdania z realizacji zadań wynikających z udziału w Programie, obejmującego zadania, o których mowa w pkt 1-4, oraz:
a) ocenę wpływu stosowania TIK w szkołach na zaangażowanie nauczycieli w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się,
b) charakterystykę problemów i barier w realizacji Programu,
c) ocenę stopnia realizacji przez szkoły zadań wynikających z udziału w Programie;
5.wypełnianiu ankiet oraz udziale w badaniach na potrzeby przeprowadzenia ewaluacji Programu, o których mowa w § 20.
Cele:
- wymiana informacji i dzielenie się dobrymi praktykami w zakresie wykorzystywania technologii informacyjnej na zajęciach lekcyjnych, w celu podniesienia jakości pracy szkoły- (analiza „dobrych praktyk” stosowana przez uczestników),
- tworzenie nowych rozwiązań na potrzeby szkół uczestniczących w sieci,
- rozwijanie kompetencji nauczycieli w zakresie technologii informacyjno – komunikacyjnych,
- zwiększenia efektywności procesu nauczania we wszystkich placówkach.
Scenariusze zajęć lekcyjnych
realizowanych w ramach projektu
„AKTYWNA TABLICA”
Autor – nauczyciel logopeda mgr Sylwia Kuraś
Aktywna Tablica – „Głoska cz w zdaniach”
Aktywna Tablica – „Głoska r w wyrazach z tr i dr”
Aktywna Tablica – „Głoska sz w nagłosie” – Otwarte zajęcia logopedyczne
Autor – nauczyciel zajęć korekcyjno – kompensacyjnych mgr Iwona Kordeusz
Terapia koordynacji wzrokowo-ruchowej
Karta pracy do scenariusza zajęć Terapia koordynacji wzrokowo-ruchowej
Ćwiczenia ortograficzne – pisownia „rz” po spółgłoskach
Autor – nauczyciel logopeda mgr Dagmara Kucała – Bielak
Emocje – czy umiesz nazwać swoje emocje -Zajęcia otwarte
Asertywność – co to znaczy być asertywnym
Autor – nauczyciel zajęć korekcyjno – kompensacyjnych mgr Natalia Mucha
Jesteśmy niepowtarzalni – postrzeganie siebie i rozumienie swoich uczuć
Usprawnianie percepcji wzrokowej w oparciu o zabawy graficzne